annonsutrymme
annonsutrymme
SalongK.se/Bulls Press
På våra breddgrader är D-vitaminbrist vanligt under vinterhalvåret. Nu varnar forskarna för den nya dolda folksjukdomen som kan leda till såväl insjuknande i influensa som hjärt-kärlsjukdomar.
Den viktigaste källan till D-vitamin är solen. Med hjälp av dess värmande strålar producerar kroppen själv det livsviktiga vitaminet. En kvart om dagen, dock utan solskyddscreme, räcker.
Så här års lyser solen bokstavligt talat med sin frånvaro och vi behöver hitta andra källor till vitamin D. Det finns också i kosten, som exempelvis fet fisk, ägg, och berikade mejeriprodukter. Men forskarna menar att kosten inte räcker till för att täcka vinterns behov. Enligt ett pressmeddelande från Ferrosan bör vi dagligen äta 0,6 till 1 kg fet fisk per person för att trygga depåerna.
- Det är välkänt att vissa infektionssjukdomar, liksom kroniska sjukdomar, är mer frekventa ju närmare man lever Nord- respektive Sydpolen. Något som förknippas med relativ brist på D-vitamin, säger Stig Bengmark, professor emeritus och gästprofessor vid University of London i samma källa.
Han menar också att sjukdomarnas framfart under vinterhalvåret står i relation till att kroppens D-vitamindepåer halveras var sjätte vecka. Och det är näst intill omöjligt att fylla på förrådet via enbart kosten.
En daglig dos om cirka 400 mikrogram räckte för att bota engelska sjukan när den härjade som värst under slutet av 1800-talet. Många forskare menar därför att det rekommenderade dagliga intaget bör höjas från 400 till 2000-4000 för vuxna. Det skulle motsvara cirka 150-300 liter mjölk eller 100-200 ägg om dagen.
Du kan be om ett blodprov på din vårdcentral för att se hur dina nivåer ser ut. Är de låga bör du kanske överväga att äta vitaminet via kosttillskott. Apoteket har flera varianter.
Sveriges NyheterLokala annonser från hela landet
|
|
|
|
|
|
|
Sök i webbsidan
annonsutrymme